måndag 29 augusti 2016

Bokkonst

Konst av papper och böcker, visst låter det spännande!
Det var en av anledningarna till att vi reste till Körsbärsgården.
Rose Dietz visade utställningen "Bok till bok".


Rose gör konstverk av sitt handgjorda papper,
men även av gamla böcker. 
Jag har hört mycket gott om henne och ville se själv.
Kanske var mina förväntningar något annat,
för först blev jag något besviken.
Här är två "tavlor" gjorda av just gamla böcker,
monterade i ramar som gör att de påminner om verk av Mondrian. 
Snyggt fixat, fast inte känns det så himla konstfullt för mig.


Ute i trädgården finns ännu ett verk, "Bokcirkel".
En klurig titel som tilltalade mig. Verket i sig kändes mer bedagat.
Det består av pocketböcker tätt hopsatta till en cylinderform.
"Grunden" till verket känns lite klumpig och böckerna är minst sagt väderbitna.
Det har regnat i flera dagar och när jag var där duggade det.


Jag stod ett bra tag och funderade, tittade nära och noga.
Böckerna hade över tid förändrats, pappret hade fått patina.


Till slut kunde jag se och uppskatta skönheten.
De olika grå nyanserna, sidorna som fick ett träliknande uttryck.
Med stenvasten som bakgrund blir böckerna vedklampar,
en vedtrave helt enkelt där sidorna blir årsringar.
Så himla vackert!


En fascinerande skönhet bidrar Björn Erling Evensen med.
Även han har gjort bokkonst, men här är "boken" skapad i plåt.
Ett uppslag ligger öppet med ett bokmärke av trä.
Att det är en kartbok tycker jag är helt klart.
Med berg och sjöar utritade.


 Boken finns i det långa skulpturgalleriet,
en byggnad som rymmer en permanent konstsamling.
Ja själva huset är ett konstverk i sig,
ljust och luftigt trots att det rymmer många små rum.


Här hittar jag också Tove Admans skrivbord,
fyllt med olika böcker, alla i betong!


Inne i stora konsthallen finns så ytterligare några verk av Rose.
Och äntligen kommer hennes handgjorda papper fram.
Samlade till en skulptur i finstämda nyanser.
En fin blandning av fasthet och skörhet ryms i den.
En, två eller flera böcker i samma verk?
Bokkost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar