tisdag 9 februari 2016

Textil skillnad

Ditt val att förbruka textil gör skillnad!


Det menar Annika Dahlström, och det har hon rätt i!
Under flera år har hon jobbat med frågor om textil och textilförbrukning.
Sina kunskaper har hon samlat i boken 
Wow - Jag kan bidra
Ditt val att förbruka textil gör skillnad.
Det är en instruktiv bok som är lättläst, den omfattar 50 sidor.
Våra mest använda textilfibrer beskrivs, var du hittar ekologisk textil,
och vad du kan göra för att minska textilkonsumtionen.
Boken passar i undervisningssyfte och tanken är att vi ska ha den på skolan.
Men är du väl insatt i frågan kanske den inte ger så mycket nytt.

Annika Dahlström har en hemsida och skriver en blogg.
Där kan du läsa mer om hennes uppdrag och om boken, klicka här!
Du hittar massor med aktuell information i ämnet också.

För det är skillnad på textil och textil.
Att välja ekologisk textil som är rättvisemärkt borde vara självklart,
men ack så svårt för en enkel konsument.

6 kommentarer:

  1. Klart att vi måste tänka rätt! Jag pratade bäbiskläder med A och för henne och hennes kompisar är det alldeles självklart med ekologiskt. Men det är nog en liten klasskillnad också, har du inget jobb och dåligt med pengar så är det förståligt att man går till de billiga affärskedjorna.
    Men vi som har råd har ett ansvar och MÅSTE tänka ekologiskt.

    SvaraRadera
  2. Så rätt!
    Men jag blir besviken på affärskedjorna som går ut med att det är ett ekologiskt plagg trots att andra textilfibrer också ingår i plagget. Bara för att det ska bli något mer elastiskt och hålla in och forma.

    SvaraRadera
  3. Det enda riktigt miljövänliga alternativet är att avstå!

    SvaraRadera
  4. Det håller jag, med om men alltså jag kan inte tänka mig ett liv utan underbyxor.

    SvaraRadera
  5. Oj vad jag har missat här på bloggen ;)...
    Livet lutar mer o mer till ekologiskt tänkande...tycker det pratas om ekologiskt i alla avseenden nu för tiden, och bra är väl det ;))...vi väljer mer och mer ekologisk mat iaf ;))....
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Ja det är bra att det ekologiska ökar - men jag vill verkligen avstå från plastfibrerna också. Jag tror att vi måste fråga efter det mer och mer.

    SvaraRadera