torsdag 18 februari 2016

IKEA I

Ikea har kommit med ett nytt tyg.
Ett tyg i halvlinne - 55% lin och 45% bomull.
Tyget är döpt till Kungslilja.


Jag älskar mina kungsliljor och njuter av doften de sprider.
Jag börjar tidigt på våren att räkna hur många det ska bli, hur många skott kommer,
och jag vaktar dem noga så inte liljebaggen ockuperar dem.

Tyg Kungslilja. Foto: Ikea.

På tyget Kungslilja ser jag att det är en blomma - fast inte alls som min lilja!
Tygets motiv är formgivet av produktutvecklaren Emma Jones som inspirerats av gamla mönster.
I staden Mulhouse, Frankrike, finns en av världens främsta samlingar av tryckta tyger.
Det är här Emma hittat sin inspiration, klicka här och inspireras du också.  

Visst är det härligt med internet, 
fast nog vore det kul att se tygerna IRL!

2 kommentarer:

  1. Fina blommor som jag hade många av i stan, här ute växer det mycket annat men Kungslilan vill sig inte... Tyger är alltid något annat IRL och sen måste man få nypa i det!

    SvaraRadera
  2. Ja halva upplevelsen av textil är kust känseln, det har du rätt i.

    SvaraRadera