onsdag 10 februari 2016

Domkyrkans textil

Igår gjorde vi studiebesök i stan med eleverna.
Vi började i Visby Domkyrka och tittade på de kyrkliga textilierna.
En domkyrka har naturligtvis ganska mycket textil.


Dessutom av riktigt hög kvalité och ibland i dubbel upplaga.
Eftersom jag föreläste om textilierna hann jag inte fotografera som jag borde.
Men några bilder blev det, på verkliga "pärlor".
Sofia Widén var en textilkonstnär, verksam under 1900-talet, som var produktiv.
Hon anställdes på Licium redan 1923 och var konstnärlig ledare 1930-1951.
Sitt egna förtag drev hon 1952-1960, Sofia Widén textilier AB. 
Utmärkande för hennes produktion är den vackra sidendamasten,
men hon använde även lin och ull som material.


Den här gröna mässhaken, som finns i dubbel upplaga, har ett foder av lin.
Den är tillverkad och skänkt till kyrkan av Esther Boussard som var anställd på Licium.
Men jag tror att Sofia Widén hållit sin hand över tillverkningen.
Mitt under brinnande krig har den kommit till - det kan jag fundera mycket på.


Två år senare skänktes två violetta mässhakar till kyrkan.
Och här är det säkert att Sofia Widén bidragit med formgivningen.
Däremot tror jag inte det är ett sidentyg och fodret är av linne kan jag se.
De här textilierna förvaras i en textilkammare på vinden.
En utmärkt förvaring för unik textil!

De mässhakar och stolor som brukas idag är framställda av Åsa Martinsson.
Här finns vita, gröna, blå och röda mässhakar vävda i ylledamast.
På Åsas hemsida, Åsa Martinsson kyrkotextil, kan du se dem; klicka här.
Dessa förvaras också  perfekt, men i närheten av kyrkorummet.
Plant och i egna lådor med tydlig text som talar om vad lådan innehåller.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar