måndag 3 augusti 2015

Nej då!

Jag extraknäcker inte åt Turistbyrån,
eller får betalt för de tips jag ger.
Jag vill bara visa dig allt fint jag stöter på!


Som Bläse kalkbruksmuseum till exempel.
Där finns mycket att se och upptäcka för hela familjen.
Först och främst själva museet med kalkladorna.
Och hela historien om kalkbrytningen, hur man gjorde,
hur man slet med stenen och hur arbetsvillkoren var.
Men också om fritiden - den lilla som fanns.
 

Så finns mycket av industrimiljön kvar.
Står där som ett monument över svunna tider.
Femtiotalet har fått en egen avdelning.
Vet du hur kalkstenen blir bruk? Ove berättar och visar gärna!
Ofta pågår en eller två fristående utställningar,
med konst och/eller slöjd.
 

Tåget - ta sen tåget upp till brottet!
Det gamla loket tuffar på fortfarande, vagnarna som förr forslade sten,
- ja där åker museets besökare numera. 


Upp till det gamla stenbrottet, idag fyllt med vatten.
Här är fisk inplanterad och mot en avgift kan man prova fiskelyckan.
"Fast inte en djävel nappa, trots att jag löst kort" sa 10-åringen.
Han satsade på glass istället, ett säkert kort!

2 kommentarer:

  1. Ett måste om man är på Gotland. Bara resan dit är en upplevelse i sig när man åker igenom fabriken och blir bländad av allt det vita. Mina äldsta barnbarn tycker att det bästa med Gotland ( förutom torpet i Östergarn förstås) är ett dopp i blå Lagune n och sen åka till Bläse och ta tåget.

    SvaraRadera
  2. Ja det är en plats för hela familjen även om intressena är olika.

    SvaraRadera