söndag 23 augusti 2015

Majs till skor

Majs är en viktig gröda,
till mat för människor och djur.
Fler och fler majsfält ser man runt om på ön.


Av majsblasten, den äter vi ju inte, kan det slöjdas.
Och det gör det också - i andra länder.
När jag var i Ungern inhandlade jag skor flätade av majs.


En öppen sko mer lik en toffla och skön som en sån.
De här skorna formar sig helt efter foten och är mjuka att bära.
Det är en, för mig, avancerad tillverkning med olika moment och tekniker.
Så även om materialet är gratis blir arbetstiden dryg.


Själva sulan är tätt flätad i tuskaft
 men överdelen hålls på plats med stygn av majsblasten.
Kanten avslutas med en fläta som samtidigt blir en dekoration.
Det här känns som en utprövad modell som tillverkas av många,
Mina köpte jag av en kvinna på en marknad,
men liknande säljs på medeltidsmarknaden i Visby.
Då kommer de från ett kloster i Minsk.

 Jag minns inte priset, men inte var det mycket.
På medeltidsmarknaden tror jag det är under 200 kronor.
Billiga och älskade - men ack så sköra.

2 kommentarer:

  1. Varför gör man inte sådana skor i södra Afrika där huvudfödan är majsgröt och flättekniken till korgar är välkänd över hela världen. Måste hitta ett par nästa år på medeltidsveckan.

    SvaraRadera
  2. Bra fråga, men jag har inget svar. Nästa år vecka 32 kan du investera i ett par skor.

    SvaraRadera