torsdag 13 augusti 2015

Hau art!

Den självklara krukan finns den?
Den som har den perfekta formen och ultimata glasyren.


Gjord för gurkor, lingon och olika inläggningar.
Vacker till både ängsblommor och trädgårdsmästarens buketter.
Självklar och stilig som bara kruka, sig själv nog.


Kennet Williamsson är krukmakaren som drejar syltburkar.
Många och alltid olika, de är individer i färg och form.
Och det är förvånande hur olika de kan vara, att det finns så många modeller.


"För mig som krukmakare och konstnär
är min farmors matkällare en av mina kreativa potentialer" säger KW.
I timmar kunde han vistas i farmors skafferi,
känna den svaga doften av olika inläggningar i vardagligt vackra krukor.
"Kanske är det därför jag envisas med att återvända till bruksvaran,
den vardagliga jag minns" menar han.

Under Art week möter du krukorna på Hau gård i Fleringe.
Där ser du även Göran Wärffs glas,
på tema vatten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar