onsdag 8 juli 2015

Katalogen...

...är ju ingången till en utställning,
minnet av hur den var
och gör att du har känslan av den kvar i sinnet.


Som du säkert förstått har broderiutställningen
 «Nålens øye, samtidsbroderi» i Oslo gett mig en upplevelse.
Den var imponerande, omväxlande och tankeväckande.
Och tyvärr var jag där sista dagen, 16 maj.


Men jag hade turen att komma på en guidad visningen, den sista.
Av en mycket bra och engagerad guide.
Och tänk vad mycket mer en guidning ger, 
när en "expert" belyser de olika verken som han/hon tycker om.

Men ändå - det jag haft störst nytta av är katalogen.
Utifrån den har jag förstått varje konstnärs tankar och funderingar.
Hur verken kommit till och hittat länkar till deras hemsidor.

En bra hemsida har museet också,
och här kan du läsa mer om utställningen.

Blir du sugen på en egen katalog kan du köpa den här.

Jag önskar fler skulle få ta del av en så utförlig broderiutställning.
Som verkligen speglar samtidens broderi,
och att broderi är ett medel för att uttrycka sin konst.
Genustankar, politik, skönhetsideal ...

Dagens broderi kan ha vad som helst som underlag,
textil, papper, trä, cementblandare, mänsklig hud.
Sällan - eller aldrig - är det tänkt som textil till inredning,
en duk på bordet, för att smycka ett klädesplagg.

Men att brodera är universellt och kan göras med enkla medel.
Idag tar hantverkare hjälp av maskinen, så även i broderiet.
Broderandet har utvecklats, men broderiet lever!



Nålens øye

Utstillingskatalog
Norsk og engelsk
128 sider
Pris kr. 148,

ISBN 978-82-8154-092-7
- See more at: http://nasjonalmuseet.no/no/samlinger_og_forskning/publikasjoner/2015/N%C3%A5lens+%C3%B8ye.b7C_wlzI1C.ips#sthash.EmBufgpP.dpuf


Nålens øye

Utstillingskatalog
Norsk og engelsk
128 sider
Pris kr. 148,

ISBN 978-82-8154-092-7
- See more at: http://nasjonalmuseet.no/no/samlinger_og_forskning/publikasjoner/2015/N%C3%A5lens+%C3%B8ye.b7C_wlzI1C.ips#sthash.EmBufgpP.dpuf

2 kommentarer:

  1. Tack Birgitta för att du har guidat mig igenom denna fantastiska utställning. Jag som inte ens tycker om att brodera … önskar att det kunde ha blivit en vandringsutställning. N.

    SvaraRadera
  2. Ja det håller jag med om - en vandringsutställning borde den blivit!

    SvaraRadera