måndag 20 juli 2015

Grönskande planer - filt och landskap

Det är inte många som låter en landskapsarkitekt skapa trädgården.
Men när det sker blir det så snyggt och välplanerat.


Som när Katja Purnhagen ritar planteringar,
eller planer till trädgårdar.
Hon gör det för hand och skriver förklaringar till sina tankar.
Det blir verkligen ett helt konstverk, poetiskt, vackert!


Med inspiration från Katjas planer har Yvonne Habbe filtat.
Textila konstverk i filt och broderi, ull och silke.
Med namn som "Gömställe i bersån", "Grönsaksrutor", "Vattenblänk"...
  

 Sju bilder finns att välja bland, alla snyggt inramade.
Jag har alltid tyckt om trädgårdsplaner, kartor över odlingar.
Men jag kunde inte ana att de kunde utvecklas till textila konstverk.
Det har nu Yvonne Habbe fixat - så snyggt och egensinnigt.
Som alltid med Yvonnes konst!


Utställningen är verkligen sevärd och ser den gör du i Austre.
Skolhuset i Östergarn bredvid Trädgårdscaféet.  
 Öppet till den 31 juli kl. 10-17.



4 kommentarer:

  1. Å så fin utställningen är, jag är stolt som en tupp som fixat de båda till vårt galleri. Vilka utställare vi har haft i sommar..... Utställare som folk pratar om!
    Gör en utflykt till Östergarn, kan rekomenderas!!!!

    SvaraRadera
  2. Visst kan du vara stolt! Så fina utställningar som sommaren bjudit på, konsthantverk och konst, allt med en grund i slöjden! Åk och se!

    SvaraRadera
  3. Vilka konstverk !!!....en trädgårdsarkitekt skulle jag vilja ha hemma i stan....är så trött på att mest ha gräsmatta....vet något så när hur jag vill ha det...men jag klarar inte av det själv...så vill jag ha ett litet växthus som jag kan sitta och mysa i ;)).....vi får se hur det blir i framtiden ;)
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framtiden kan rymma allt ... och drömmar är väl härliga, kan bli hur stora som helst.
      Konstverken kanske kan inspirera till din trädgård?

      Radera