fredag 5 juni 2015

Något enklare...

...men bara lite och ett helt annat uttryck.
Det har Flore Gardner på sina broderier gjorda på foton.


Hon samlar på svart/vita fotografier och gör sina broderier på dem.
Med tråd i färg och korsstygn eller bara raka stygn.
Det viktiga är att motivet förändras, blir till något nytt och annorlunda.
"Nålen, som ju har ett öga, blir ett redskap för att göra bilder, som kan läsas av blinda."
Stygnen ger en annan yta på bilden och kan läsas som en blindskrift.


Flore är född i Frankrike, år 1975,
men bor och arbetar i Avignon och Ardgay, Scotland.
Jag tycker hon har en humor i sina verk,
och låter broderiet tillföra och förbättra bilden.
Det berättas en helt ny historia efter att Flore har broderat på den.

Att brodera på fotografier är något som kommer.
Flera konstnärer använder arbetssättet.
Här är inte själva stygnen det svår utan sättet de används på.
Att få broderiet bli konst.
 

2 kommentarer:

  1. För några år sen roade jag mig med att brodera det man inte såg på en bild, alltså jag gjorde en fortsättning runt om bilden på 5-6 cm. En kul lek med gamla vykort som jag inte hade en aning om hur omgivningen runt om såg ut t.ex ett gammalt stationshus såg ut.
    Jag började med att brodera fast kortet på ett tyg och fortsatte sen på tyget med nål och tråd.

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande, kan bli vilka berättelser som helst. Och vilka broderier...

    SvaraRadera