fredag 26 juni 2015

Duk på bordet

Är du en dukmänniska?
Det är jag - duk på bordet nästan varje dag.
Det känns rent, snyggt och ombonat.


Konstnären Lars Sture, London & Solund, Norge relaterar till dukar.
Hans broderi Bord, från 1999 är ett exempel.
Här har han broderat med lingarn direkt på bordsytan.
Häftigt men inte så lätt att tvätta!
 

Titta nära och förundras över stygnen.
Så snyggt placerade och sydda rakt genom bordsskivan.
Här vill Sture visa på arbetsglädjen. 
"Att brodera på trä handlar om att ta sig tid, 
och påminner oss om den tid som varit" menar han.
Verket anspelar på vardagliga handlingar och situationer.
Hur vi tolkar det beror på vår kulturella/sociala identitet 
i förhållande till koder, stämningar och symboler.

Personligen blir jag glad av verket - jag känner igen det.
Barndomens bord med dukar ofta broderade - men inte på bordet.
Men så är jag ju en dukmänniska! 

2 kommentarer:

  1. SPÄNNANDE, MEN JAG FÅR NOG FORTSÄTTA ATT TVÄTTA. DET ÄR JU KUL MED LITE OMBYTE AV DUKAR. TÄNK ATT SLÄPA FRAM JULBORDET, SOMMARBORDET ETC....

    SvaraRadera
  2. Ja den tanken hade inte jag, men håller med det skulle bliv för jobbigt. För att inte tala om linneförådets storlek ...

    SvaraRadera