måndag 6 juni 2016

Vägume Kvarn

På Gotland kan man möta de mest fantastiska miljöer.
Vi skulle hämta virke, sågat för oss,
på Vägume kvarn.


Där bor en driftig familj med många järn i elden.
Det som odlas säljs i gårdsbutiken,
en "kiosk" där du själv förser dig med vad du önskar,
och sedan skickar över betalningen,
eller stoppar slantar i lådan.

Förutom brädor blev det en knippe kravmärkt sparris.
Det kan man kalla matglädje.


Men så finns det en skylt med utställning också,
och nu var det läge att ta en titt.
På bottenvåningen var det loppis, massor med prylar.


Men en trappa upp är själva kvarnen,
och vilken miljö! Allt verkar vara kvar utan att det brukas.


Nu kan jag inte så mycket om kvarnhantering,
mer än att mjölet mals, förr med hjälp av kvarnstenar.
Här måste det dock ha skett på ett annat vis.


Men kan det verkligen malas med luft?
Vacker skrift är det i alla fall.
När jag vänder mig om hittar jag något helt annat.


Textila tryck som hänger delvis bakom plastsäckar.
Motivet känner jag igen, Karin Kloth har formgivit det.


Jag lyfter försiktigt bort plasten för att se vad den döljer.
Och jag hittar fina tryck som är sydda till förkläden i olika modeller.
Enkelt upphängda, men så vackert mot väggen.


I en annan del av rummet hänger mer saker bakom skynken.
Lite sticker fram och uppmuntrar mig att titta noggrannare.


Nu visar sig handvävda förkläden i rosengång.
En modell från förra sekelskiftet.


 Och så äntligen, en förklaring!
Utställningen Förkläde & Konst visas i kvarnen.
Alltså det var den häftigaste utställning jag varit på på länge.


 Konsten, oljemålningar, är uppspikade på skivor.
Och ja - jag tycker de är helt okey.


Med motiv från landskapet i närheten.
Hideviken, en himla bra badstrand.


Fält finns hur många som helst runt kvarnen,
liksom vallmo, ibland mer än på målningen.


Får du lust att handla, förkläde eller konst,
ja då kan du swisha betalningen.

Jag tror att sånt här bara kan ske på Gotland.

2 kommentarer:

  1. Men så kul, nu blev jag nyfiken.... Dit ska jag ju åka förstås...
    Tack för en fin kväll, det gav mersmak, kram

    SvaraRadera
  2. Tack själv, ska bli kul att se vad du kan få ut av kunskapen. Det blir säkert något häftigt!

    SvaraRadera