fredag 22 april 2016

Växtkraft!

Det växer så det knakar!
I alla fall så att jag ser hur plantorna blir större.


Före påsk stoppade jag ner frön till rädisorna,
och snart så kan jag skörda!
Fortfarande är de lite taniga men det går fort.


I en annan balja har jag satt potatis, som också tittar upp.
Omgärdad av en krans med rädisor.
De står i vårt växthus/uterum och får bubbelplast som pyjamas.


Tomatplantorna är omplanterade i omgångar,
allteftersom vi druckit ur jos- och mjölkkartonger.
Om alla tar sig blir det bort mot sextio plantor,
och blir skörden bra räcker det en bra bit över vintern.


Även en del av tobaken har blivit omplanterad idag.
Trots att den är sådd på samma dag skiftar plantornas storlek.
Så här gäller det att vara lätt på handen, 
plantan är skör och rötterna små, nästan bara en tråd.


 En planta i varje fack - så var det gjort.
Nu dröjer det ett tag innan de behöver större kruka.
Otroligt att de ska bli nästan manshöga som fullvuxna.


 Bara för nöje och fägring blommar ett knippe förgätmigej.
Nyss uppgrävt på landet, 
sträcker på sig i rasande fart och blommar.
Nästa så jag glömt hur fint det är.


4 kommentarer:

  1. Jag avundas alla med gröna fingrar!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men dina fingrar passar inte i grönt! En lustbrodös måste vara len om handen, inte ha trädgårdsmännskans nariga fingrar!

      Radera
  2. Oj vad det gror !!!....jag har nyss köpt ett växthus på 4,5 m2, så det är inte så stort, men man kan iaf möblera lite där och även ha växter, för jag har köpt det bara för att mysa till i, hihi...men det är klart att jag kan ha lite tomatplantor och något citrusträd där också...har inte satt upp det ännu, alldeles för kallt och ruggigt ute...men såå jag längtar ;))
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul med växthuset, både du och växterna kommer att trivas. Börja driva lite frön i köksfönstret, de tar inte stor plats i början och har lagom vuxit till sig när huset är byggt!

      Radera