fredag 8 april 2016

Blåaste blått

Det är något visst med blåtryck,
tygerna som har ett vitt mönster på blå botten.
Som är tryckta för hand och sedan färgade med indigo.


På en av påskmarknaderna i Wien stötte jag på tygerna.
Två unga personer från Tolna i Ungern hade försäljning i ett av stånden.
En stor produktion visade de, de flesta trycken i bomull,
men några få saker var tryckta på siden.  


För att framställa ett blåtryck stämplar man tyget.
Stämpeln, eller tryckstocken är av hårt trä och har ett utskuret mönster.
Man doppar den i en "pasta" och stämplar tyget hårt.
På den vita tygbiten syns mönstret påstämplat.
När tyget så doppas i färgbadet kan inte färgen tränga in där pastan är.
Tyget blir blått men mönstret är fortfarande vitt.


I tryckeriet i Tolna jobbar idag den sjunde generationen,
ett ungt par som tagit över verksamheten.

Det är en ganska tidsödande process att framställa blåtryck,
och det är svårt att få en lönsamhet i produktionen.
Så idag finns det endast ett fåtal blåtryckare kvar, flera av dem i Ungern.
Blaudruck Werkstatt, Tolna har en hemsida, här hittar du dit.
Där kan du ta del av deras produktion,
men även se hur framställningen av tygerna går till.
Här jobbar man på samma vis som vid starten av verkstan, 1810.

Känner du för ett besök är du välkommen,
ett museum finns på plats,
 och du kan få en guidad tur om tyger i blåaste blått.

4 kommentarer:

  1. Jag älskar blåtryck och önskar ibland att blått var " min färg".... Men jag har nog aldrig haft något blått på mig eller haft något blått i hemmet...... Men jag njuter av att se det på och hos andra!❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något visst med blåtryck, kanske motiven, kanske historien om dem. Eller också är det så att jag är en "blå männska".

      Radera
  2. Tillbringade ett par dagar i Wien för ca 45 år sedan när vi tågluffade. Jag minns alla pampiga byggnader, katakomberna under Stefansdom och framförallt de dubbelsidiga blåtrycken. Åh, så jag önskade att jag kunde köpa en tygbit. Men tyvärr var kassan så skral att vi knappt hade pengar till mat, så det blev ingen shopping.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt när inte ekonomin räcker till ... och jag förstår din längtan. Nu är inte dubbelsidiga blåtryck så vanliga men jag inhandlade en bit på Hemslöjden i Falun för ca 2 år sedan. Kanske har de fortfarande kvar en bit tyg.

      Radera