söndag 29 november 2015

Reliefstickade tröjor...

...blir vinterns tema i Landskrona.
På Hemslöjden blir det både utställning, 20 feb-28 mars,
och seminarium 5-6 mars. 


För många år sedan stickade jag bildens tröja,
efter en dansk beskrivning publicerad i boken Stickat från Norden.
Susanne Pagoldh är författare, men boken är slutsåld sedan länge.
 

Tröjan kallas nattröja och mönstret framträder i relief,
alldeles extra eftersom garnet är spunnet av ryafårets ull.
Det är just den här sortens tröjor som ska visas i Landskrona,
så är du lyckligt ägare till en har du chansen att få visa upp den.
Eller du har kanske en spedetröja eller rosvarms - ja då går det lika bra.
Skicka en bild på tröjan till Slöjd i Skåne, här läser du mer.


Förebilden till dessa tröjor kan vara 1600-talets stickning.
Mönsterstickade plagg i silke med en reliefeffekt.
Igår presenterade Johanna Wallin tröjan  på sin föreläsning,
Traditionella stickmönster i Skandinavien från förr i tiden.
Den höll hon på Gotlands Fornsal.

   
Johanna kom i våras ut med boken Nordisk Strikk, i Norge,
till hösten 2016 kommer den ut i Sverige.
Boken innehåller vantar, mössor och strumpor,
från de nordiska länderna.
 Men till flera av modellerna har Johanna hämtat inspiration från
- just det, Hermanna Stengårds sticksamling.
 



5 kommentarer:

  1. Ibland önskar jag att jag var duktig på att sticka.... Vilken jättefin tröja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är fin ... men den i silke, så snygg och mjuk måste den vara också!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Så fin din vita tröja är! Jag började sticka en grön spedetröja med garn och beskrivning från hemslöjden i Skåne när jag tillbringade mycket tid på buss och tåg för så där 15 år sedan. Jag tror det var stickor 1,5. Men sen när pendlandet tog slut hamnade den nästan färdiga tröjan i en kasse på vinden. Nu är den upprepad och jag har vävt sjalar av garnet istället.

    SvaraRadera
  4. Aj då - synd på tröjan som nog blivit fin stickad med så tunna stickor. Men schalarna blev kanske bättre och det är skönt att slippa "surdegar" som ligger och drar!

    SvaraRadera