onsdag 11 november 2015

Öglestickning på Austre

 Ikväll har du möjlighet att lära dig öglestickning,
Vi möts i Slöjdsalen i Skolhuset i Östergarn klockan 18.30.


Där kommer Nilla Lindwall att visa hur vi gör.
I entréavgiften, 100 kronor, ingår material och fika.
Sticknålar tar du med själv, storlek 4,5 eller 5.

Jag föll i somras för garnet F-dur och stickade vantar av det.
Garnet känns lite som lovikkagarn så jag utgick ifrån en sån beskrivning.
Men istället för uppvikt krage gjorde jag en mudd med öglestickning.
Två varv med dubbla öglor gav en fin frans. 
Mudden formade jag så att den smalnade av vid handleden.


Inspirationen kommer från "Visbyvanten", 
en vante som Hermanna Stengård bifogat sin stickprovssamling.
"En alldeles vanlig vante i Visby" beskrev hon den år 1928.
För mig känns den helt unik!

Nilla har med sig extra mycket F-dur garn,
om du behöver nya vintervantar.
Bara så du vet!

4 kommentarer:

  1. Kom, kom, kom och lär dig att sticka öglor, behöver du inte vantar så varför inte ett par muddar?
    Vi i Austre är så glada över att Nilla kommer.

    SvaraRadera
  2. Ja Nilla är bra på att visa hur man stickar öglor. Det ät inte så lätt att förstå beskrivningen själv. Sen är ju fikat så gott hos Austre slöjdarna!

    SvaraRadera
  3. Nej den skeden vill nog inte dottern mata ev. barn med, haha....
    Synd att jag inte kan sticka...är nog lite för otålig också ;))...men vantarna du visar var riktigt mysiga !
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Okej min vän ;))
    Det ska jag komma ihåg ;))
    Kram

    SvaraRadera