onsdag 8 april 2015

Vilken tur!

Jag har tillbringat helgen i Skåne, som du kanske förstår.
Jag har haft verklig tur med vädret - sol!
Men också med sevärdheter.


På påskdagen besökte jag Landskrona museum.
Det är inte så stort men istället bra,
med fantastiska utställningar, både permanenta och tillfälliga.
Och det verkar som om man har ett gott öga både till textil och till slöjd.


För några år sedan öppnades utställningen 
Systrarna och deras brudkistor.
Den visar på vad en kvinna i början av 1900-talet producerade som hemgift. 
Ja, om man var en bonddotter i Skåne alltså.
Där har textil alltid haft ett stort värde,
 och där har man satte en ära i de hemgjorda textilierna.


Systrarna var sex till antalet och hade var sin brudkista.
I den stoppades hemgiften som totalt skulle innehålla:
 Fyra bolstervar och fyra kuddvar, tre täcken och ett överkast.
Sex filtar samt tio lakan och tjugo örngott.
Trettiosex handdukar, en duk med tolv servetter,
femton broderade dukar och två draperier.
Tio förkläden och tio särkar.
 
Endast två av systrarna gifte sig.
De andras brudkistor med sitt innehåll är orört.
Syskonbarnen har lämnat allt till Landskrona museum.
Som gjort en informativ utställning av det.
Där hade jag tur igen!


6 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅ ... Jag gillar Landskronas muséum. Vill dit igen, har bara läst om systrarnas brudkistor...
    I dag blir det vår även på ön, kram.

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt när man kan lyfta textil och få oss att förstå vilket värde textilier haft. Att allt kunde tillverkas i hemmet.

    SvaraRadera
  3. Inspirerande bilder med så många olika mönster! Man skulle nästan kunna tänka sig en semesterresa till Skåne någon gång...

    SvaraRadera
  4. Ja gör det - där finns mycket att ta del av. Och vilken textil sen! Både ny och äldre.

    SvaraRadera
  5. Gud så vackert...visst är det kul att gå på museum ;))
    Om du visste vad jag och min familj har tittat på idag och tagit hand om....mannens faster har efterlämnat sej ett helt hem...och inte ett dåligt sådant heller....mannen och hans bror har varit ner till Stockholm (där hon bodde) och hämtat hem hela rasket...hatt askar, howard soffa, pinnsoffa. fina kläder, skinn handskar som aldrig varit använda, äkta krokodilväskor....jag roffade åt mej några keramik urnor,virkade dukar, två gamla pallar, en ylle pläd med Dala motiv, två fina brickor...och än finns det mycket kvar...men dom får nog sälja nästan allt...
    Snacka om gratis "fin" loppis ;)).....inga dåliga grejer kan jag säga ;)
    Nä nu ska jag slänga mej i bingen och läsa lite....
    Ha det gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det låter som om du kan öppna ett eget museum, så kul! Spännande kläder - hattar som är så fint. Vad roligt ni kommer att ha framöver med alla grejer...
      Lycka till!

      Radera