söndag 19 april 2015

Textil som militär persedel

Jag läste om militärens persedlar för ett tag sedan.
Tidningen Vi rapporterade om utvecklingen under tusen år.
Och nu läser jag om Odens krigare.


De var iförda masker/dräkter för att likna en varg eller björn. 
Fyndet från Torslunda visar hur det kunde se ut.
En maskerad krigare som tror sig vara osårbar iförd en varghamn.
En annan bild finns på en textil från Osebergaskeppet, Norge.
I Annette Damgaards bok FILT finns en bild med,
på en nytillverkad tovad dräkt som föreställer ett vildsvin.


  På min bild av Osebergstäcket ser jag inte vildsvinet.
Men hästar och en procession med personer.
Jag får lita på forskarnas tolkning och fascineras av vävkonsten.


Det är dessa tolkningar som gör masken från Hedeby spännande.
För när den är hopsydd i nosen liknar den en björn.
Och då är frågan öppen - har den varit en del av en björnhamn? 
Är det en tovad "krigardräkt"?

Och allt detta satte ryttarmasken från Hellvi igång! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar