måndag 14 april 2014

Nya erfarenheter och hemkänsla

En stor buske av Boganvilla beundrade jag i Jordanien.
Säkert var den ca 3 meter i omkrets och lika hög.
Hos oss är den ju en krukväxt som visserligen kan bli stor
 under gynnsamma förhållanden - men ändå är för prydnad, i kruka.
 

En rejäl kvist fick jag av en kvinna som odlade den, så flott!
Jag fick veta, av en annan kvinna, att den behåller sin färg när den torkas.
Det var lite krångligt att frakta kvisten men den torkade fint.
 
 
Vi besökte ett privathus från den tid grekerna befolkade Jordanien.
Där erbjöd en flicka halsband av gula Bellis, 1 Jordaniendinnar.
Gula blommor är ju lätta att torka, så ett halsband blev mitt.
Och kommer alltid att påminna mig om resan.


Alldeles intill huset sparkade ett gäng killar fotboll.
Det är något extra att leka intill gamla byggnader.
På julaftons kväll åker vi kälke bredvid Visby ringmur.

Bara för att få känna historiens vingslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar