fredag 11 april 2014

Ett spinnarproffs

Visst är det kul med folk som "nördar in sig" på saker.
Tar reda på allt om ämnet, provar och lär sig.
Och till slut blir verkliga proffs på temat.


Linda Olofsson har "snöat in" sig på spinning.
Att tillverka tråd på olika vis.
Jag tycker att jag kan spinna - både på slända och rock.
Men vad mycket jag har kvar att lära!
Jag vet att man kan göra tråd på nästan allt som snurrar.
Fast hur olika sländorna var för produktion av skilda trådar visste jag inte.
Eller att man faktiskt hade flera sländor för varierande spinning.


Som bildens små sländor för att spinna tunna trådar.
Linda är arkeolog i botten men har jobbat på CTR med 
experimentell arkeologi, under Eva Andersson Strands ledning.
Där har hon provat att använda kopior av förhistoriska textila redskap.
För att se hur de fungerar och vilken textil man kan göra med dem.
Inga säkra resultat kommer fram men en vägledning till tolkning.
Man kan sätta in de textila redskapen i en kontext 
och få större förståelse för textil produktion.

Idag kan du möta Linda på Trelleborgen i Trelleborg.


2 kommentarer:

  1. Lyckliga du som fick träffa dessa nördar, nu blev jag avis. Kan vi inte bjuda hit Linda Olofsson till TG ?

    SvaraRadera
  2. Jo - jag är säker på att hon vill komma. Och det är så himla spännande. Med diametrar och vikter på trissor

    SvaraRadera