söndag 23 februari 2014

Tråd eller garn?

Visst är det svårt med språket, att hitta rätt ord.
 Jag fick frågan om skillnaden på garn och tråd.

 

Men det är ju självklart tyckte jag.
Sytråd är tråd och ullgarn är garn.

Men vad är en tråd? undrade frågeställaren.
Kan den inte vara gjord av ull?


 Jovisst fick jag erkänna, och bomullstråden kan vara ett garn.
Vi säger bomullsgarn.
Så ju mer vi funderade desto rörigare blev det.
Jag kunde inte reda ut språksvårigheterna.

Det tror jag att Susanne Lervad kan, kanske inte just garn/tråd,
men hon ska på textilkonferensen tala om
Hon kommer att fokusera på de grundläggande koncepten 
för konsthantverk och design och hur man definierar dessa områden 
i relation till varandra, både vad det gäller metoder och produkter.
Hon ska även belysa "handens tysta kunskap".

 Det här är frågeställningar vi ofta diskuterar inom hemslöjden.
Så det ska bli spännande att höra Susannes inlägg.


Och visst visar väl bilden tråd?

1 kommentar:

  1. Jag kan inte svaret, hoppas att du får det på konferensen . Och glöm då inte att dela med dig....

    SvaraRadera