söndag 10 januari 2016

Julens små dukar

Hos oss används en hel del dukar i juletid.
Och nu när storhelgerna är över är det hög tid att ta hand om dem.
Tvätta dem och se till att de blir släta.


Det syns att de har använts om jag säger så.
En och annan fläck går nästan inte att undvika vid kalas.
Så där maten står uppdukad - vi har buffé,
där lägger jag två mindre bomullsdukar.


Den ena har jag vävt själv i halvdräll,
med bomullsgarn, vitt i varp och botten, och rött som mönsterinslag.
Klassiska rutor bildar mönster och svårigheten är att få rutorna kvadratiska.


Den andra duken är vävd i dräll på åtta skaft.
Vitt bomullsgarn i varpen och rött inslag,
och även här ska rutmönstret vara kvadratiskt - som det är.
Med sina nästan hundra år på nacken är den förvånansvärt hel och fin.
Bomullskvalitén är stark, tålig och lättskött.
Det ända som händer är att färgen bleks, från tomterött till rosa. 


På den här har det kommit en fläck, och det är inte första gången.
Så nu väntar tvättmaskinen, kulörtvätt 60 grader och tvättmedel utan blekmedel.
Det brukar räcka för att få bort fläckarna.
När dukarna torkat stryker jag dem, med hög värme på strykjärnet,
viker ihop dem och låter dem vila till nästa jul.


4 kommentarer:

  1. Jag har n stor röd dräll som jag vävt och bara använder till jul, fick en fläck som galant gick bort med bikarbonanat. Efter tvätt får den ligga tills i december då jag bjuder hem mig till grannen som har mangel......

    SvaraRadera
  2. Bikarbonat till tvätt måste jag testa, låter spännande.

    SvaraRadera
  3. Bikarbonat till ALLT !!! Toalett och kakel blir skinande blankt, en vidbränd kastrull får man ibland, lite bikarbonat och hett vatten och efter 5 minuter har du en skinande blank kastrull. Å så har vi diskbänken som blir som ny..... Nej, jag är inte återförsäljare av bikarbonat som man skulle kunna tro!

    SvaraRadera
  4. Jag börjar fatta, kollade på nätet igår!

    SvaraRadera