torsdag 17 juli 2014

Kostens värde på Körsbärsgården

Vi pratar mycket om Sadaharu Horios utställning.
Atarimae-no-koto Det självklara.
Vad är självklart?
Tage Andersens Sockertopp är för mig självklar.
Så vacker i formen där den balanserar på sin rot.
Ett imponerande bygge av grenar som följer formen,
och dessutom har en riktning - den växer.

Framför ligger Horios konstverk, också av grenar.
Även det har en riktning.
Men är det självklart?


Ungdomarna som gästar oss denna vecka förstår inte.
Hur detta kan kallas konst. Lite färg på en bucklig burk.
Och så en signatur som ökar värdet.
Från 50 öre pant till 5000,- konst.
Jag förstår inte heller.


Men någon gör - någon har reserverat,
 och någon har köpt.
Eller investerat i konstobjekt!

 
Kommer det att öka?

1 kommentar:

  1. Jag trodde att jag inte förstår pga min " höga" ålder, men jag håller med dina ungdomar. Vi har en borste i verkstan som är väldigt lik konstverket på bilden, kanske pröva och hänga på väggen? Eller.... kanske inte!

    SvaraRadera